المحرر موضوع: #السكن في #تركيا !!  (زيارة 465 مرات)

0 الأعضاء و 1 ضيف يشاهدون هذا الموضوع.

Mahmoud 1992

• Global Moderator
  • Hero Member
  • مشاركة: 530
    • مشاهدة الملف الشخصي
#السكن في #تركيا !!
« في: آب 18, 2017, 02:36:51 صباحاً »

السكن؟
قبل ما تسافر بتقدر تدخل على جروبات السوريين في تركيا، وبتلاقي فيه سكن شبابي كتير، بيكون ما بين 200 إلى 350 ليرة في الشهر، بيكون ليك سرير ونت وتلفزيونات ومطبخ وسخان وكل حاجة، بس مش اي حد تروحله، لازم تكلمه الأول ع الفايبر مثلاً وبرضو حرّص على فلوسك وحاجاتك.
ولو انت رحت مدينة تانية زي انقرة ممكن بـ350 ليرة تأجر شقة كاملة لوحدك ! ليا واحد صاحبي مأجر شقة دورين في أنقرة بـ400 ليرة، تركيا كلها مش اسطنبول، يعنى أنقرة بصراحة اجمل بكتير من اسطنبول وفيها فرص احسن وارخص بكتير. تكاليف المعيشة بتختلف من مدينة للتانية بس كقاعدة عامة: مكان فيه سوريين أقل الحياة فيه أرخص والعكس صحيح.
والله مش بهزر هي دي القاعدة، يعني المدن الحدودية مع سوريا هتلاقي العيشة فيها اغلى من اسطنبول
بالمناسبة فيه مصريين كتيرة اصولهم عثمانية او تركية، فانا حابب اوضح، إن اي حد اصول عيلته تركية او عثمانية فيه قانون بيقول إنهم يحقلهم الجنسية، يعنى لو حضرتك جدة جد ابو جد ام جدة حضرتك كانت تركية ومعاكوا شهادة ميلادها او اي ورقة رسمية مكتوبة باللغة التركية او العثمانية لها، تقدروا تقدموها في
سفارة تركيا بالقاهرة او قنصلية تركيا بإسكندرية وتقدموا طلب الحصول على الجنسية.
بس مع الوضع في الإعتبار إن لو اصولك تركية وجيت تقدم على الجنسية التركية في السفارة لازم تثبت إنك هتسافر تركيا وتعيش في تركيا، يعني مش هتاخد الجنسية وتقعد في مصر، انا عن نفسي اعرف واحد جدة والدتها تركية، معاهم شهادة ميلادها مكتوبة بالتركي وهيقدموها في السفارة عشان تاخد الجنسية، وطبعًا في الحالة دي هيحقلها الدراسة في تركيا مجانًا، مان في حالة إنها اتجوزت هتاخد إعانة على كل طفل 700 ليرة تركية، ومش عايز اقولكم باقي مميزات إن يبقى معاك الجنسية التركية عشان متتعقدوش
بالمناسبة برضو لو اتجوزت اي واحدة عندها جنسية تركية تقدر تاخد الجنسية بعد 3 سنين.